4 می 2022- محققان برای شناسایی افرادی که بیشترین سود را از مشاوره سبک زندگی برای پیشگیری از دیابت بارداری و دیابت نوع 2 پس از زایمان می‌برند، یک امتیاز خطر ژنتیکی ایجاد کردند.

دیابت بارداری شایع ترین چالش مرتبط با سلامت در دوران بارداری است. امروزه این بیماری در یک نفر از هر پنج مادر باردار در فنلاند تشخیص داده می شود. دیابت بارداری چه در دوران بارداری و چه پس از زایمان تاثیر بسزایی بر سلامت مادر و کودک دارد.

مطالعه‌ای که در دانشگاه هلسینکی در فنلاند انجام شد، تأثیر مداخله سبک زندگی را بر پیشگیری از دیابت بارداری در زنانی که در معرض خطر بالای ابتلا به دیابت بارداری بودند، بررسی کرد. در مطالعه فنلاندی پیشگیری از دیابت بارداری (RADIEL)، افراد مورد مطالعه مشاوره ی تمرینات بدنی شدید و رژیم غذایی را در طول بارداری و برای سال اول پس از زایمان دریافت کردند.

در این مطالعه، یک امتیاز خطر چند ژنی (PRS) که خطر ژنتیکی دیابت را توصیف می‌کند، با استفاده از انواع ژنهایی که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند، محاسبه شد. امتیاز خطر برای دیابت نوع 2 با افزایش سطح  قند خون در اواسط و اواخر بارداری و همچنین یک سال پس از زایمان مرتبط بود.

دکتر Emilia Huvinen، متخصص زنان و زایمان و محقق ارشد این مطالعه، گفت: دیابت بارداری و همچنین پیش دیابت و دیابت نوع 2 یک سال پس از زایمان، نیز در بین افرادی که نمرات بالاتری داشتند، شایع تر بود.

اقدامات هدفمند نتایج بهتری را به همراه دارد

این مطالعه نشان داد که خطر ژنتیکی همچنین بر ارتباط بین مشاوره سبک زندگی و دیابت بارداری و همچنین دیابت نوع 2 ، تأثیر می گذارد.

دکتر هووینن تأیید کرد که براساس این تحقیقات، مداخلات تشدید شده در شیوه زندگی تنها برای زنانی که بیشترین خطر ژنتیکی ابتلا به دیابت نوع 2 را داشتند، سودمند بود.به گفته ی او، نتایج تحقیقات ما قابل توجه و حتی در سطح جهانی منحصر به فرد است.

دکتر هووینن توضیح داد: مطالعه ی ما یک توضیح احتمالی برای نتایج متناقض مطالعات قبلی ارائه می‌دهد که تاکنون در مورد پیشگیری از دیابت بارداری تحقیق کرده‌اند.

به گفته ی محققان، امتیازدهی خطر ژنتیکی، شناسایی مادران باردار در معرض خطر و همچنین هدایت منابع و موثرترین اقدامات پیشگیرانه را به طور خاص برای آنها ممکن می سازد. این امر هم از نظر منابع محدود اجتماعی و هم از نظر سلامت این مادران و فرزندانشان اهمیت زیادی دارد.

دکتر هووینن گفت: در عین حال، مهم است که بدانیم زمینه ژنتیکی ما در مورد دیابت، آینده ما را تعیین نمی کند، زیرا با کمک یک سبک زندگی سالم، می توانید تاثیر خطر ژنتیکی بالا برای ابتلا به دیابت را معکوس کنید.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220504110443.htm